Hoezo "feitelijk onbeperkt"? Er bestaat enige verwarring over het kaartje, waarop met grote
letters RETOUR gedrukt staat. Deze naam suggereert dat er slechts één rit heen en één rit
terug gemaakt zou mogen worden; bijvoorbeeld naar de Leidse binnenstad, waarvoor het
kaartje in het leven is geroepen. Tijdens de nogal summiere informatiecampagne werd in het
midden gelaten of dit werkelijk de bedoeling was. Ook op het kaartje zelf staat dit niet
vermeld.
In de praktijk krijgt iedereen die op zaterdag bij de chauffeur een enkeltje koopt, ongevraagd
het goedkopere retourtje, waarbij gezegd wordt dat het onbeperkt geldig is tot 19.00 uur. Het
Leidsch Dagblad meldde op 23 december 1996, dat de kaartjes "oneigenlijk" gebruikt werden
door passagiers die meer dan twee ritten maakten. Dit werd oogluikend toegestaan door de
chauffeurs. Een ZWN-voorlichter (die uiterst tevreden was over de verkoopcijfers van het
kaartje) suggereerde dat dit ook zo zou blijven. Uw retourtje is dus eigenlijk een dagkaart.
De busbedrijven ZWN en NZH hebben het initiatief genomen voor het Leidse "retourtje"; de
gemeente Leiden heeft subsidie verleend uit een rijkspotje voor stimulering van openbaar
vervoer. De busmaatschappijen willen hun marktaandeel in het aanzienlijke zaterdagse
winkelverkeer naar de Leidse binnenstad vergroten. Dit aandeel is in 1996 gedaald omdat bij
wijze van experiment de buslijnen 48 (Leiderdorp - Voorburg - Delft) en 167 (Leiden -
Hoogmade - Alphen a/d Rijn) uit het winkelhart verwijderd zijn.
ROVER heeft meerdere malen bij de gemeente aangedrongen op het invoeren van een
boodschappenkaartje, en is dan ook zeer blij met het initiatief van de busbedrijven.
Frans Mensonides
25 december 1996